Winter op de tekentafel


Begin augustus ben ik begonnen aan een nieuwe 10x10cm prent. Een prentje gebaseerd op een foto van januari van dit jaar. Het was koud, de mist en regen bevroor op de takken van de bomen en de wereld was veranderd in een sprookjesachtige wit/grijze wereld. Ik had de grootste moeite om binnen te blijven zitten en heb op die dagen vele uren buiten gelopen met mijn camera. Eén van die beelden leverde de inspiratie voor deze prent.


In tegenstelling tot mijn “gebruikelijke” werkwijze ben ik dit keer na de eerste witte drukgang verder gegaan met een geel-bruine drukgang, zoals hierboven in het midden zichtbaar is. Daaroverheen is een rood-bruine kleur gedrukt. Deze twee bruintinten zorgen voor de basis van de boomstammen. Omdat ik in deze prent hele dunne details wilde laten zien heb ik voor deze “omgekeerde” werkwijze gekozen.

Na de bruine drukgangen ben ik verder gegaan met een paars-grijze drukgang. Omdat deze kleur gedrukt wordt over een donkere ondergrond is deze kleur veel donkerder op de prent dan het op de houtplaat eruit ziet. Ook droogt de kleur donkerder op waardoor het verstandig is om te wachten met verder snijden totdat de prent goed droog is.

 
Eind augustus kreeg ik mijn eigen pers en het is heel fijn om nu in mijn eigen atelier te kunnen drukken. Even kijken hoe de prenten opdrogen, nog even wat gutsen, ik hoef er nu niet meer voor naar Kampen te reizen. Mijn prentje van de winter zet ik nu dus voort in mijn eigen atelier.

Over de grijs-/paarse drukgang komt een blauwwitte drukgang en vervolgens een geel-witte. Zo ontstaan er verschillende wittinten over elkaar die iedere keer wanneer ze gedroogd zijn er weer een beetje donkerder uitzien.


De laatste drukgang is een echt spierwitte drukgang. Na 10 drukgangen is het 10×10 cm winterprentje klaar om ingelijst te worden voor Kunstmaand Ameland.



  
Dit is het eindresultaat van de prent “Winter” 2017
afmeting 10×10 cm
lijstmaat 30×30 cm
inkt op rijstpapier

oplage 10 stuks

Reacties

Populaire posts