Op de tekentafel: houtsnede Nevel

Begin september begon ik met een houtsnede die voor mij een interessante uitdaging vormde omdat deze een nevelig duinlandschap als onderwerp zou hebben. Mist in een houtsnede, niet onmogelijk, maar een boeiende uitdaging. Ik besloot de lucht allereerst een blauw kleurverloop te geven. Daarmee was de lucht boven het nevelige gedeelte klaar en kon de hele bovenkant van de houtplaat gegutst worden.



Daarna heb ik het donkere gedeelte van het strand gedrukt met een donkere blauw/bruine kleur. Daarmee heb ik direct de donkerste kleur in de prent bepaald en vanaf hier ga ik met een steeds lichtere kleur drukken. Normaal gesproken werk ik meestal van licht naar donker, maar om het nevel effect te krijgen heb ik besloten om andersom te werken. Ook omdat je op deze manier een vergrijsde kleur krijgt die meer de sfeer van nevel benadert dan wanneer ik andersom druk, dan heb ik toch vaak heldere kleuren.



De derde drukgang was ook nog een bruin/blauwe kleur, maar vanaf de 4e drukgang druk ik met een blauw en licht blauw verloop, dit om het water dat op het strand staat te maken.



Bij iedere drukgang haal ik met een guts een klein gedeelte van de houtplaat weg, zo ontstaat langzaam het duin in verschillende tinten.



Ondanks dat het kleurverloop er op de houtplaat heel helder uitziet, zie je op de prent goed hoe grijzig de prent wordt. Dit wordt veroorzaakt doordat de onderliggende kleurlagen meedoen en door de inktlaag heen schemeren.



De laatste drie drukgangen zijn gedrukt met een roze-lichtblauw kleurverloop, dit om de prent een wat warmere uitstraling te geven. Met alle gestapelde blauwe lagen vond ik de prent te koel worden, daarom heb ik met het roze wat meer warmte toegevoegd.



Iedere drukgang is weer iets lichter dan de vorige drukgang. En daardoor komt er steeds meer licht en nevel in de prent, zonder dat het spierwit wordt.



Het eindresultaat van de prent “Nevel” – 2018
14,8 x 21 cm,
reductiehoutsnede
gedrukt op Japans rijstpapier

Reacties

Populaire posts