Meerkoet C18


In Stadshagen (Zwolle) zwemt een meerkoet. Nu zwemmen er heel veel meerkoeten, maar deze is een beetje "mijn meerkoet". Vier jaar geleden ontdekte ik dat er een meerkoet zwom met een bandje om zijn nek. Bij navraag bij een natuurliefhebber in de wijk bleek dit een ring te zijn voor onderzoek. Je kunt hem melden bij een pools onderzoekteam dat de vogel volgt. Aan het begin van de lente verlaat deze vogel altijd onze wijk weer. Dit jaar was het even spannend of hij/zij weer ging komen, maar op 1 februari kreeg ik mailtje dat hij/zij weer gezien was. De 4e winter op rij dus, en van de zomer blijkt deze vogel gezwommen te hebben in Polen. Dat is 900 km van Zwolle....onvoorstelbaar dat zo'n onhandig ogende vogel zo ver kan vliegen...en dat hij steeds terug komt naar onze wijk. C18 blijft mij verbazen!

Voor de wijkkrant Vinexpress heeft Louis Zandbergen een artikel geschreven over de Meerkoet en ik heb er bovenstaande infographic bij gemaakt waarop de vliegbewegingen in kaart worden gebracht.

Populaire posts