De Vreugderijkerwaard


In de Vreugderijkerwaard bij Zwolle wordt gewerkt aan ruimte voor de rivier de IJssel. Sinds januari 2013 volg ik het proces en de ontwikkeling van de natuur in dit gebied. Ik doe dit door maandelijks op de 16e een panoramafoto op dezelfde plek te maken. De afgelopen anderhalf jaar laten al veel veranderingen zien en het proces is nog lang niet ten einde. Op dit moment vinden de werkzaamheden voor het verbreden van de loop van de IJssel vooral plaats bij de spoorbrug in Zwolle. Vandaar dat het bij dit gedeelte van de dijk (bij de Vreugdehoeve en de Zalkerdijk) rustig is en het mooie daarvan is dat de natuur de macht weer overneemt. Het zand kleurt weer groen. Vogels zijn weer volop aanwezig. Toen ik aan kwam fietsen werd ik welkom geheten door een groep van 10 lepelaars. Een prachtig begin van de dag, ondanks de regen en de dikke grijze lucht is het altijd weer bijzonder om daar te lopen en het proces te volgen. Aan de IJssel kant van de dijk werden gisteren piketpaaltjes geslagen dus ik vermoed dat de werkzaamheden binnenkort weer verder zullen gaan. Wordt vervolgd op 16 juli...








Populaire posts