Op de tekentafel, een nieuwe ets

Deze maand op de tekentafel, of eigenlijk de drukpers, een ets. Na lange tijd verschillende houtsnedes gemaakt te hebben had ik nu zin in een iets korter proces en ook een andere techniek. Op zoek naar een geschikt onderwerp voor mijn ets liep ik op donderdag 21 januari 's ochtends een rondje door onze wijk met mijn camera. Er lagen wat restjes sneeuw, het was nevelig en op de takken zat een laagje rijp. Vlak bij de woonboten langs het Zwarte Water zat een groep huismussen in een boom. Een jong musje bleef zitten, zijn verenpak opgezet en nieuwsgierig naar mij en mijn camera kijkend. Toen ik dat zag wist ik wat ik zou gaan etsen. tekentafel ets musje Een ets begint altijd met het vijlen van de randen van de zinken plaat. Daarna begint het schuren met schuurpapier, steeds fijner en staalwol om te eindigen met koperpoets totdat de plaat glimt als een spiegel. Dan de plaat goed vet vrij maken voordat je deze in kunt smeren met etsgrond. Op de foto hierboven zie je de zink plaat in de etsgrond. Met een scherpe naald teken je vervolgens de afbeelding die je wilt in de etsgrond, op de plek waar je getekend hebt maak je als het ware een gaatje in de etsgrond. Op de plek waar de etsgrond "weggetekend" is kan straks het zuur bij het zink en zal dit een groefje bijten. Op de foto rechts zie je de zinkplaat in het zuurbad liggen. Afhankelijk van hoe licht of donker je de lijnen wilt hebben laat je de ets plaat een bepaalde tijd in het bad liggen. Deze afbeelding is in 5 stappen (5 verschillende tijden) gebeten, dat kun straks goed zien in de verschillende zwartheden van de takken. tekentafel ets musje Wanneer het bijten van de etsplaat gereed is kan je de etsgrond verwijderen en dan zie je de uitgebeten afbeelding op in de zinkplaat verschijnen. Wanneer je met een nagel over de plaat gaat voel je ook de groefjes die het zuur gebeten heeft. Rechts zie je de zinkplaat helemaal schoongemaakt. Om vervolgens een afdruk te kunnen maken smeer je de zinkplaat helemaal in met inkt. Daarna ga je de plaat afslaan, je verwijderd al het overtollige inkt net zo lang totdat er alleen nog inkt in de groefjes zit en de plaat zelf weer schoon is. Dan leg je de plaat op de pers, een nat vel papier er overheen, vilt erover en afdrukken...en dan hopen dat het gelukt is, altijd weer een spannend moment wanneer je de eerste keer het papier van de plaat haalt. tekentafel ets musje Hierboven zie je het eerste resultaat van de ets van het musje, de zogenaamde eerste staat. Ik was heel blij met de takken maar het musje vond ik nog iets te wit, te weinig getekend, dus begint het hele proces opnieuw, de plaat insmeren met etsgrond, (bij-) tekenen en opnieuw bijten. Het eindresultaat van deze ets is nu te zien in Galerie Tolg'art in Wierden.

Reacties

Populaire posts