Scholeksters op de tekentafel


Deze maand op de tekentafel de voorbereidingen voor een nieuwe houtsnede. Een houtsnede op A5 formaat met als onderwerp een grote groep Scholeksters op het strand. Het uitgangspunt voor deze houtsnede is een foto die ik in het najaar maakte op het strand van Ameland.


Allereerst prepareer ik de houtplaat om de tekening met Oost Indische inkt er op te tekenen. De eerste drukgang bij deze prent is een afdruk van de houtplaat zonder dat er gegutst is in de plaat, een verloop van wit naar grijs-blauw.


Vervolgens guts ik alle delen die de lichte wit/grijze kleur moeten houden weg. Op bovenstaande foto zie je al de voorzichtige contouren van het wit in de vleugels ontstaan.


Ik ben nog maar net begonnen met deze houtsnede, er zijn nu 2 drukgangen gedrukt en ik denk dat er nog wel een stuk of 3 volgen. Maar ik hoop volgende maand met de Open dagen van Kunstenaarsvereniging Palet op 23 en 24 april a.s. het eindresultaat te kunnen tonen.

Reacties

Populaire posts