Op de tekentafel, tekenlessen



Deze maand niet één groot project op de tekentafel maar een aantal korte schetsen en tekeningen. Tekenen, ik doe het graag, maar het komt er vaak niet van. Om mezelf te stimuleren weer vaker te tekenen en mij verder te ontwikkelen volg ik momenteel tekenlessen bij de Tekenkamer Zwolle. Even weer de vrije lijnen terug vinden, wanneer ik zin heb om te tekenen dit ook daadwerkelijk doen en niet blijven twijfelen over wat ik wil gaan tekenen. En vooral weer uitgedaagd worden om materialen en technieken te gebruiken die ik meestal negeer of waar ik met een grote boog omheen loop. Zo werd ik in de eerste les verrast doordat we opdracht kregen om een tekening te maken met kleurpotlood.



Natuurlijk heb ik kleurpotloden in mijn atelier, maar ik gebruik ze bijna nooit, en dat terwijl je er toch mooie effecten mee kan bereiken. Dat ontdekte ik opnieuw toen ik prachtige bos rozen had gekregen in een hele zachte kleur. Met kleurpotlood kon ik de sfeer vangen van de bos rozen waardoor deze nu bewaard blijft, veel beter dan wanneer ik dit met potlood had gedaan.




Naast het tekenen met kleurpotlood is tekenen met houtskool ook een enorme uitdaging voor mij, ik hou niet van het krasserige gevoel dat houtskool overbrengt op je arm. Dankzij de tekenlessen heb ik nu ontdekt dat er ook een vettere houtskool bestaat waarbij je dat gevoel niet hebt en dat er houtskool poeder bestaat waarbij je bijna het gevoel krijgt dat je met zand tekent/wrijft. Kortom nieuwe mogelijkheden en misschien ga ik ooit nog wel van houtskool houden.




Het beste advies van de afgelopen weken, gewoon beginnen, niet te veel nadenken en kijken waar het materiaal je brengt. Een spannende ontdekkingstocht die mij hopelijk weer veel nieuw tekenplezier gaat brengen. Wordt vervolgd!

Reacties

Populaire posts