Eiders gevlogen

 


Eiders, eenden die naar mijn idee bijna zijn ontworpen door een grafisch vormgever. Het oog bijna onzichtbaar in het zwart van de kop en dan die groene nek, een kleur groen waarvoor ik geen naam weet. De eerste keer dat ik een eider zag op IJsland stond ik er met deze verbazing naar te kijken. Toen ik ze drie jaar geleden in grote groepen zag op de Faeröer eilanden begreep ik de kleuren. Tegen het groen van de Atlantische oceaan lagen de mannetjes te zonnen op de rotsen, het groen van hun nekken vloeide samen met het groen van de oceaan.
 
De afgelopen week vlogen twee prenten van de eiders uit naar mensen die er ook van gaan genieten. Met hun eigen associaties en verhalen, zo mooi om ook hun verhalen te horen en anderen te laten meegenieten van mijn verwondering.
 
Houtsnede "Eiders van Gjógv", prentmaat 18,5x18,3 cm
11 drukgangen, oplage 24.

Reacties

Populaire posts