Buizerd van de Buitenwaarden


 

In mei werkte ik aan de prent "Buizerd". Tijdens de wintermaanden zit hij vaak in de bomen tegenover ons huis, op een vaste tak overziet hij zijn omgeving loerend naar een prooi. Maar de laatste tijd had ik hem even niet gezien. Totdat ik verderop in de uiterwaarden zat te tekenen en hij ineens rondjes cirkelde boven mijn hoofd. Tijd om zijn territorium te verlaten… maar het leverde wel de inspiratie voor deze prent op.

Deze prent is de vierde uit de serie "Vogels van de IJssel". 

Met negen drukgangen bouwde ik langzaam het verenpak van de buizerd op door steeds wat meer veren weg te snijden. De prent is helemaal opgebouwd met transparante inkt en van licht naar donker. Maar toen ik de naar mijn idee laatste drukgang had gedrukt bleek dat de prent niet de gewenste diepte kreeg. Daarom besloot ik een tweede houtplaat te snijden om op deze manier nog extra schaduw over de buizerd te plaatsen. Hieronder zie je links de prent na de negende drukgang en rechts de prent met daaroverheen de schaduw houtplaat. De vogel krijgt daardoor de gewenste diepte en ineens heb je het gevoel dat hij over je heen vliegt. Daarna heb ik het schaduwblok nog iets verder bewerkt en nogmaals een groengrijze kleur eroverheen gedrukt waardoor deze diepte nog iets meer benadrukt wordt.
 

Het eindresultaat:

 






Reacties

Populaire posts