Aan zee

Een weids landschap, de wind door je haren, zonlicht en de reflectie van de wolken op het laagstaande water. Een plek om naar te verlangen wanneer je er niet bent en om volop van te genieten wanneer je er staat, de tijd vergetend..

De afgelopen maanden werkte ik aan deze houtsnede. Een prent in panorama afmeting die de grenzen van mijn pers opzocht. En dat was een uitdaging omdat ik niet kon werken met het kartonnen boek dat ik normaal gebruik om mijn papier en houtplaat aan te leggen. (zodat ze altijd op dezelfde plek liggen).

Daarom besloot ik voor deze prent over te gaan op het gebruik van Ternes Burton pins. Dit is een Amerikaans systeem waarbij je 2 metalen plaatjes met pins op de pers bevestigd en aan je papier 2 plastic strookjes plakt waarin gaatjes zitten die precies over de pins vallen. 


 

Deze keer heb ik gebruik gemaakt van een Shina plywood houtplaat van 6 mm dik. Meestal heb ik houtplaten van 3 mm dik, maar omdat ik bang was dat dat bij deze afmeting krom zou trekken heb ik voor een dikkere plaat gekozen. Helaas bleek ook deze krom te trekken tijdens het proces.

De eerste fase van het proces is het tekenen van de afbeelding op het hout met tekeninkt met een kroontjespen. Mijn ervaring is dat de tekening op deze manier het beste op de houtplaat blijft staan. Daarna wordt de plaat voorzien van 2 lagen schellak om de houtplaat te beschermen. En dan kan het drukken beginnen. 








Bij de meeste prenten werk ik van licht naar donker en daarna terug naar lichte kleuren. Bij deze prent liggen alle tinten heel dicht bij elkaar en heb ik gespeeld met dekkende en transparante inkten om bijvoorbeeld de lucht een intense kleur te geven. Bij het water dat over de zandplaten stroomt heb ik ook gebruik gemaakt van transparante inkt om het effect van water dat ergens overheen loopt te krijgen.

Wanneer ik na een drukgang de volgende fase weg ga gutsen kleur ik eerst met een kleurpotlood de delen in die ik weg wil halen, zo hou ik overzicht en hoef ik tijdens het gutsen zelf minder na te denken.

Uiteindelijk had ik 22 drukgangen nodig om het gewenste resultaat te krijgen.









 

Meer informatie over deze prent op mijn site. Welkom om hem te komen bekijken!

Reacties

Populaire posts