Vakantieherinneringen


Een aantal jaar geleden ging, tijdens de eerste dag van onze vakantie in Finland, mijn digitale camera kapot. Precies twee foto's van onze blokhut had ik gemaakt. Toen (in 2008) waren digitale camera's nog behoorlijk kostbaar en telefoons maakten foto's ter grootte van een postzegel...

Het was in die vakantie dat ik begon met het maken van vakantiecollages. Bij VVV's en musea haalde ik folders en kaartjes van de dingen die we bezocht hadden. 's Avonds zette ik de schaar in deze folders en knipte en plakte ik het tot een impressie van de dag in een collage. Soms aangevuld met tekst of een tekeningetje.



Een nieuwe camera kwam er wel na de vakantie, maar nog steeds maak ik als we op reis zijn (bijna) dagelijks een collage. Heel fijn, want je vakantieboek is al af wanneer je thuis komt en je bagage blijft licht, want je komt niet met stapeltjes folders thuis die je later toch weer in de oud papierbak gooit. Daarnaast onthoud ik ook beter wat ik gezien of beleefd heb. Want al staan in de folders natuurlijk de mooiste foto's, je eigen herinneringen zijn er wel mee verbonden. Wanneer ik de collages terugkijk sta ik meteen weer op die berg, loop ik langs een rivier of sta ik voor dat mooie doek in het museum.




Een schaartje en een lijmroller is alles wat je nodig hebt en je komt thuis met mooie herinneringen, zonder stapels foldertjes en foto's die nog verwerkt moeten worden.




Populaire posts