Grijs weer...


Grijs weer en regen, geen omstandigheden waarbij je denkt: "ik ga eens lekker naar buiten". Maar afgelopen weekend ontdekte ik opnieuw dat grijs weer ook hele mooie plaatjes kan opleveren. Ik nam deel aan een Photowalk, georganiseerd door Photowalk Zwolle, in de Vreugderijkerwaard bij Zwolle. Samen met een boswachter van Natuurmonumenten maakten we een wandeling tussen de IJssel en een nevengeul van de IJssel. Dit gebied is normaal gesproken niet toegankelijk voor publiek. Dus eigenlijk een kans om niet te laten liggen, ondanks het grijze weer. Met 20 enthousiaste fotografen gingen we op pad. Soms in de rij om een paddestoel te fotograferen, maar ook deelnemers die alle kanten op zwerven op zoek naar eigen beelden.

Mijn blik bleef lang gericht op de lucht, want ondanks dat deze flink grijs was zat er wel wat beweging in. Dikke grijze "ribbels" net boven een kleine lichtstrook boven Zalk. Dat leverde bijzondere vergezichten op. Bij onderstaande foto heb ik het silhouet van de bomen wat aangezet om de lucht nog sterker uit te laten komen.

Door het grijze weer was er geen spannend lichtspel, je mist de grote contrasten. Al fotograferend bedacht ik dat dit weer zich prima leent om sfeervolle zwart-wit foto's te maken. Met dat idee in je achterhoofd ga je ook anders naar de omgeving kijken en zag ik weer nieuwe mogelijkheden. De foto's zijn wel in kleur gemaakt om ze vervolgens in een fotobewerkingsprogramma om te zetten naar zwart-wit. Dit omdat je dan de manier van omzetting volledig naar je eigen hand kunt zetten, door bijvoorbeeld een specifieke kleur tijdens de omzetting sterker naar voren te laten komen. Wanneer je de camera deze vertaling naar zwart-wit laat doen dan ben je deze controle kwijt. Daarnaast fotografeer ik altijd in RAW om de maximale kwaliteit van de foto te behouden.

De photowalks in Zwolle worden regelmatig gehouden en wanneer je ook een keer mee wilt wandelen tijdens een walk dan kun je hiervoor de facebookpagina van Photowalk Zwolle in de gaten houden. 



Reacties

Populaire posts