Workshop oude druktechnieken voor netwerkavond

Vorige week mocht ik samen met illustrator Jet van der Horst een demonstratie oude druktechnieken verzorgen voor een netwerkavond van De NetwerkOnderneming III (DNO, een netwerk van ZZP-ers) in het Grafisch Atelier in Kampen. 

Het grafisch atelier bestaat uit 2 afdelingen, een afdeling voor hoog- en diepdruk en een afdeling voor litho en zeefdruk. Ik mocht de demonstratie van de hoog- en diepdruk techniek verzorgen. Onder deze technieken vallen bijvoorbeeld etsen, droge naald, houtsnede en linoleumdruk. Jet verzorgde samen met Aleks Deurloo de demonstratie aan de zeefdrukkant van het atelier.

Om een goed idee te geven van de techniek is het leuk om zelf iets te kunnen drukken. Daarvoor hadden Jet en ik bedacht dat het leuk zou zijn om een inspirerende tekst te ontwerpen voor de groep collaga ZZP-ers die we op bezoek kregen.


Na verschillende inspirerende teksten te hebben verzamelt koos ik uiteindelijk voor de tekst: "Do what you love". Een tekst die persoonlijk erg aanspreekt en vast ook mijn collega ZZP-ers kan inspireren. Het eerste ontwerp was heel strak, maar al schetsend kwam ik uit bij onderstaand ontwerp waarbij ik het woord "love" vervangen heb door de hartvorm waarin de tekst staat.

Deze tekst heb ik vervolgens in spiegelbeeld op linoleum gezet (een afdruk is altijd in spiegelbeeld) en uitgesneden met een guts. Zo ontstaat er een "stempel van linoleum" die kan worden gedrukt.
Tijdens de avond gaven Jet en ik uitleg over de oude druktechnieken die al werden gebruikt in de tijd van Rembrandt, maar die ook vandaag nog door veel kunstenaars worden gebruikt. In het Grafisch Atelier in Kampen kun je een werkplaats huren en zelfstandig aan de slag met deze druktechnieken. Voorwaarde is wel dat je ervaring hebt in de techniek, mocht je dat niet hebben dan is het ook mogelijk om een cursus te volgen in de gewenste druktechniek.

Voor het drukken had ik een rood/diep paarse kleur inkt gemengd welke met een roller wordt uitgerold over de linoleummat. Daarna volgt het drukken met de drukpers waarbij je met behulp van een "boek"  de linoleummat op zijn plek houdt. Aan het einde van de avond had iedereen zijn eigen kaart gedrukt.
In de zeefdrukruimte werd door de deelnemers samen met Jet en Aleks Deurloo de bovenstaande tekst gezeefdrukt. Ook een ontwerp speciaal door Jet van der Horst voor deze DNO-avond gemaakt.

Ik vond het een bijzondere ervaring om uitleg te mogen geven over de mooie druktechnieken en ik hoop iets van mijn liefde voor deze technieken over te hebben gebracht op mijn collega DNO-ers.


Reacties

Populaire posts