illustraties voor "De Rauter Razzia"



In februari kreeg ik bezoek van dhr. van den Berg die zijn persoonlijke oorlogsverhaal na 71 jaar op papier had gezet. Hij was op zoek naar iemand die zijn verhaal van illustraties kon voorzien en nadat hij mijn houtsnede Stilte en Storm had gezien kreeg ik een telefoontje of hij eens langs mocht komen om kennis te maken en van gedachten te wisselen. Uiteindelijk kreeg ik opdracht om bij het verhaal een beeld voor de omslag te maken en een aantal zwart-wit illustraties voor bij het verhaal. Een bijzonder verzoek en het werd ook een mooie opdracht.

Een prachtige en ook zeer leerzame opdracht. Ik ben het archief van HCO ingedoken, op zoek naar de plekken die in het verhaal genoemd worden waarbij ik veel over de geschiedenis van Zwolle en de Noordoostpolder te weten kwam. Uiteindelijk maakte ik 6 potloodtekeningen en een foto voor de omslag van het boekje.

Dhr van den Berg schrijft op de achterkant van het boekje:
Het moest er toch een keer van komen, het opschrijven van wederwaardigheden die zich in 1944 in de Noordoost Polder afspeelden. Ik heb deze gebeurtenissen nog onlangs verteld in een bijeenkomst van een seniorenclub met de naam Probus II. Na afloop kwam een lid van de club naar mij toe. "Heb je dit verhaal al eens op papier gezet?" zei hij. "Niet echt" antwoordde ik. "Hoezo niet echt?"
"Ik denk aan een boek of boekje bestemd voor mijn naaste familie." "Oké, maar wat jou overkwam is een stukje oorlogshistorie dat niet verloren moet gaan.."

Toch aarzelde ik nog. "Er zijn zoveel van de oorlogshistories. Moeten die allemaal worden opgeschreven?" Hij knikte heftig ja.. Ik gaf het op en beloofde hem dat ik serieus over zijn hint zou nadenken. Ik wil het nu niet langer bij  nadenken laten. Dit jaar is het precies zeventig jaar geleden dat we met vijf man, onder wie mijn moeder en schoonzus, knel kwamen te zitten tussen twee soldaten van de Wehrmacht en drie SS-ers. Toen geschiedde er een wonder...! Op zo'n moment ontdek je dat God meer is dan een religieus bedenksel van mensen.


Het boekje is nu vers van de drukker en omdat de vraag naar het verhaal toch groter was dan alleen in familiekring is het ook beperkt in de boekhandel verkrijgbaar. In Zwolle is het o.a. verkrijgbaar bij boekhandel Westerhof.


Een blik in het boekwerk
Een van de tekeningen, een keet in het riet.

Reacties

Populaire posts