Een veer...voor 40 dagen

"Ook iets klein, teer en licht
kan een enorme kracht hebben.
Afhankelijk van de bron
die hem belicht."

Vanaf aanstaande zondag, 25 januari, is het dagboek voor de 40-dagentijd weer verkrijgbaar bij drie Zwolse kerken. Ook dit jaar had ik de eer om de omslagillustratie te mogen maken. Het thema van het dagboek van dit jaar is "Wie zeggen jullie dat ik ben?"

Een heel lastig uitgangspunt voor mij, maar na mooie gesprekken met Frank, Paul en Margo Jonker kwam ik tot dit beeld en bovenstaande bijbehorende tekst.

Na de gesprekken bleef heel erg het beeld van licht bij mij hangen, het moest iets worden met lichtval, zonlicht, bijzonder licht...alleen hoe en wat? Tijdens een van mijn ochtendwandelingen had ik een veer gevonden, deze mooie ronde veer lag op een witte tafel bij ons in de woonkamer en 's ochtends vroeg met het opkomen van de zon wierp deze een lange diepe schaduw van de veer op de tafel. Terwijl het gebeurde stond ik er naar te kijken en ik zag voor mijn ogen voor omslagillustratie ontstaan, alleen nog vastleggen...ik heb gekozen voor een potloodtekening, op basis van gemaakte foto's, omdat dit het kwetsbare en fragiele van de veer nog meer benadrukt.

Het 40-dagentijd dagboek is een boekwerk waarin 47 verschillende mensen aan de hand van het thema een tekst schrijven, zo is er voor iedere dag een tekst om te lezen, over na te denken of op te mediteren.

Het boekwerk is op A5 formaat, in een oplage van 450 stuks gedrukt, te koop voor 4,50 euro bij de deelnemende kerken in Zwolle, de Adventskerk, de Open kring en de Oosterkerk.




Reacties

Populaire posts