Houtsnede "Waddenlicht" op de tekentafel



Op dit moment ligt er op de tekentafel een houtsnede met een ondergaande zon op het wad als onderwerp. Ik heb deze houtsnede de werktitel "Waddenlicht" gegeven. Het begin van een prent is altijd het tekenen van de afbeelding op de houtplaat met Oostindische inkt. De eerste drukgang heb ik gedrukt met een hele lichte zalmkleur. Na het (weg-)gutsen van de partijen die deze lichte kleur moeten houden heb ik nog een keer een zalmkleur voor de lucht gedrukt en een blauw tint voor het strand.




In de daarop volgende drukgang heb ik de kleuren omgedraaid en komt er voor het eerst blauw in de lucht en een zandkleur op de plek van het strand. Links onder zie je de prent na de 4e drukgang, rechts daarvan is de prent na de 3e drukgang. Ik werk bij deze prent met 2 inktrollers om de lucht een andere kleur te geven dan het onderste gedeelte van de prent. Zo kan ik in één drukgang meerdere kleuren op de plaat aanbrengen.



In de drukgang daarna wordt het belangrijk om steeds meer diepte te creëren. Door donkerder kleuren te gaan gebruiken en door juist aan de horizon een lichte tint te zetten.











In het midden zie je de prent zoals de huidige status is bij het verschijnen van dit bericht, binnenkort nog 1 of 2 drukgangen om de prent af te maken zodat deze bij de komende expositie bij Galerie Tolg'art te Wierden in februari te zien zal zijn!

Houtsnede "Waddenlicht"
22,5 x 39,8 cm
6 drukgangen tot nu toe.

Reacties

Populaire posts