Schaarse stilte
Monnikenwerk, dag 6
Wanneer we de hoek om draaien naar de kerk zien we veel
steigermateriaal staan en zien we steigerbouwers de toren in de steigers zetten.
Ik moet even wat teleurstelling verwerken. De laatste dag zal geen stille dag
worden. Na de eerste teleurstelling zet ik de knop om en besluit ik niet aan
een vierde prent te beginnen maar om me te richten op de presentatie voor
vanavond.
Stilte, werken vanuit stilte was een belangrijk uitgangspunt
in dit project. Ik heb gemerkt dat ik goed vanuit stilte kan werken, geen radio,
geen muziek, in concentratie. Maar een kunstenaar die de stilte komt zoeken in
Loppersum is misschien een minder goed idee. Want als er iets opviel de
afgelopen weken, dan was het wel dat het in Loppersum overdag niet stil is. Natuurlijk
zorgt de kerk voor een verstilling door de dikke muren, maar door de akoestiek
van de kerk en de open ramen resoneert het geluid van buiten ook door in de kerk.
En vanaf buiten dringen constant bouw- en sloopgeluiden
door. Alleen tijdens twee weken van de bouwvakantie was het stiller. Ik
realiseer mij dat dit het dagelijks leven is in Loppersum, als gevolg van alle
aardbevingsschade en versterkingsacties zitten deze mensen al vele jaren in het
lawaai.
’s Avonds vraagt een dorpsbewoner mij hoe het werken in
stilte bevallen is, ik antwoord hem dat volgens mij stilte in Loppersum niet
bestaat. Hij geeft aan al tien jaar in deze bouwellende te zitten en dat het slopend
is. Niet alleen de bouwactiviteiten en de onzekerheid over de aardbevingen maar
vooral de ambtelijke rompslomp, de ongelijkheid en het papierwerk. En, dat het
er altijd over gaat, ook nu weer, zegt hij tegen mij…
In de aanloop naar dit project en toen ik wist dat ik naar
Loppersum mocht heb ik lang nagedacht of ik de aardbevingen door gaswinning in
mijn werk moest verwerken. Uiteindelijk besloot ik me te richten op de
schoonheid in plaats van de ellende. En na deze woorden van de bezoeker ben ik blij
dat ik dat gedaan heb.
Schoonheid in gewone en ongewone dingen, de verwondering
daarover, geeft mij houvast in moeilijke tijden. En ik merkte dat ook de
inwoners van Loppersum hun kerk als een fijne en mooie kerk beschouwen, een
plek waar ze zich veilig voelen en schoonheid ervaren te midden van alles wat
er in hun dorp gebeurd.
Mijn laatste en derde houtsnede heeft de naam “Ezelsrugbogen en
kruisbloemen” gekregen. Ik vond deze bouwkundige termen in een oude omschrijving
van de kerk. Op het hekwerk dat het koor omsluit hebben kruisbloemen gestaan op
de beëindiging van de ezelsrugbogen, deze zijn tijdens de beeldenstorm echter
gesneuveld en alleen bij de kolommen zie je nog hoe deze eruit hebben gezien.
Met deze titel wil ik iets suggereren wat er niet meer is. De prent is opgebouwd
uit drie drukgangen en twee houtplaten en is gedrukt met hele lichte kleuren om
iets van de lichtheid van de kerk te tonen.
Ik kijk terug op een prachtig project, na zes zonnige woensdagen eindigde het op de laatste avond met onweer en een hoosbui. Het was een bijzondere ervaring, dank voor jullie bezoeken, het meelezen en de mooie gesprekken. Mocht je interesse hebben in één van deze prenten, deze verschijnen binnenkort in de shop van mijn site. Dank Monnikenwerk.nu en de mensen van de Petrus en Pauluskerk in Loppersum. Nu tijd voor vakantie.
Reacties
Een reactie posten