Inspiratie: leven in zand & ijs


Inspiratie....waar komt het vandaan? Soms kan heel inspirerend zijn om anderen bezig te zien met hun passie. Hoe zij bijvoorbeeld vol energie werken aan het creëren van beelden en sculpturen. Ook al zijn de sculpturen en de gebruikte materialen tijdelijk en wordt er gewerkt bij temperaturen van -7 graden.

Een leven vol met zand & ijs, studiegenoot en vriendin Anique Kuizenga heeft van het maken van sculpturen uit zand, ijs & sneeuw haar werk gemaakt. Daarvoor reist zij samen met haar partner en kinderen over de wereld. Momenteel wordt in Zwolle de laatste hand gelegd aan het IJsbeelden festival met het thema World in Motion. Gisteren mocht ik samen met Anique alvast door het sculpturenpark lopen. Daar werd mij opnieuw duidelijk dat een studie illustratie breed toegepast kan worden. Want wat voor ontwerp maak je voor een thema als World in Motion? Dat vraagt veel voorbereiding van de artistieke leiding en verdiepen in de geschiedenis van beweging. Maar het resultaat mag er zijn, het is goed gelukt om er een boeiende reis door geschiedenis, tijd & zeer uiteenlopende voertuigen van te maken.



Gewapend met kettingzagen, strijkijzers en intrigerende gereedschappen (waarvan ik naam niet ken) brengen zo'n 40 ijskunstenaars heel verschillende scenes uit de geschiedenis tot leven. Op tafel ligt een stuk gereedschap waarmee het ijs geraspt wordt...maar wat zou de eigenlijke functie van dit gereedschap zijn geweest? Iemand een idee?



Het ijsbeeldenfestival is dit jaar in een Ned-train loods achter het NS station in Zwolle. Een aanrader voor iedereen die van (snelle) voertuigen houdt. Maar ook voor wie wandelen snel genoeg is, is er veel te zien! Mijn persoonlijke favoriet is de ondergang van de Titanic, let vooral op de prachtige figuren in de reddingsboot! De ijssculpturen zijn vanaf 6 december tot en met 25 januari te bezoeken. Meer info op ijsbeelden.nl

De tijd dat ik zelf zandsculpturen maakte ligt inmiddels alweer een jaar of 10 achter mij, maar altijd wanneer ik rondloop bij een zand- of ijssculptuur kriebelt het toch weer even...

Reacties

Populaire posts