Jaarproject Langenholte 2014

2014 is alweer bijna voorbij. Het jaarproject Langenholte is compleet. Twaalf maanden lang fotografeerde ik deze plek bij Langenholte.

Op weg naar Langenholte zwemt een zwaan op de plek waar anders reeën lopen. Het Zwarte water is ver buiten zijn oevers getreden door alle regen van de afgelopen dagen. De harde wind blaast in mijn rug. Ter hoogte van het Westerveldse bos zie ik in de omgevallen boom een goudhaantje zitten. Vrolijk fiets ik verder. Aangekomen op mijn fotopunt zie ik dat het een enorm verschil is met vorige maand. De wilgen op het eilandje zijn geknot. De afgelopen maand heeft Landschap Overijssel ze onder handen genomen samen met de vluchtelingen uit Syrië die tijdelijk in Zwolle onderdak hadden. Behalve de wilgen staat ook het water hoog, daardoor lijkt het eilandje een stuk kleiner dan de andere maanden.

Voor het eilandje zwemmen twee dodaars, deze spelen een spelletje verstoppertje met mij. Wanneer ik mij verplaats van de ene locatie naar de andere zitten ze ineens op de andere plek, om wanneer ik mijn camera richt gauw weer onder te duiken. De bomen achter mij piepen en kraken onder windkracht 6, het klinkt alsof er telkens een oude deur wordt geopend.

Bij dit project heb ik vanaf 2 standpunten foto's gemaakt. Mijn idee was dat onderstaande serie de meest interessante locatie zou zijn omdat hier het eilandje goed zichtbaar is. Maar gaandeweg het jaar ontdekte ik dat ook mijn "reserve" locatie, zie bovenaan, een heel boeiend beeld begon op te leveren, misschien zelfs nog wel boeiender dan de eerste serie. Met name de bomenrijen maken het beeld interessant.

22 december 2014 10:15 uur, 11,7 graden, WZW 6 Bft, 0 mm regen






Reacties

Populaire posts