2 jaar lang de Vreugderijkerwaard bij Zwolle

Voor een paar jaar, één plek volgen, op dezelfde dag van de maand, op hetzelfde tijdstip. Dat levert een boeiend beeld op van weer-, natuur- en menselijke veranderingen. In 2013 koos ik voor een plek in de Vreugderijkerwaard, een uiterwaard van de IJssel bij Zwolle. Een plek waar de komende jaren veel gaat veranderen in verband met het Ruimte voor de Rivier project. De dijk, waar deze foto’s gemaakt zijn, zal in de toekomst een stuk verder landinwaarts komen te liggen, en in deze serie is het begin hiervan zichtbaar. Aan het einde van 2013 was er één jaar compleet in beeld, maar de serie was niet af naar mijn idee, dat deed mij besluiten het project ook in 2014 en hopelijk ook in 2015 voort te zetten zodat een compleet beeld van de veranderingen in de Vreugderijkerwaard zichtbaar wordt.

16 december 2014, 4 graden, zon, wolken & lichte buien, ZW 3 à 4 Bft

Er zijn 2 verbodsborden verschenen langs de dijk, deze staan prominent in het panoramabeeld. Het is nat, koud en winderig. De laagstaande zon zorgt voor grote en harde contrasten die lastig te fotograferen zijn.

Er zijn opvallend veel grote zilver reigers en brandganzen. Rondom de vogelkijkhut tel ik bijna honderd brandganzen, maar eenmaal in de hut gaan ze allemaal tegelijk de lucht in. Naast de brandganzen ook veel grauwe ganzen en wilde eenden, maar verder vrij rustig op vogelgebied. Wel de klaagzang van 2 buizerds in de lucht boven mij.

Op naar 16 januari 2015!





Reacties

Populaire posts