Stilte & storm


De afgelopen 2 maanden werkte ik aan de houtsnede Stilte & storm, een houtsnede die als omslagillustratie zou gaan dienen voor het 40-dagen tijd boekwerk van de Oosterkerk, Open Kring en Adventskerk in Zwolle. Speciaal voor dit boekwerk schreef ik deze bijbehorende tekst die mijn proces- en ontwerpkeuzes toelicht.

Zevenenveertig woordbeelden kreeg ik aangereikt, woorden om te vangen in één beeld. Een beeld dat de omslag van dit dagboek zou mogen gaan sieren. Vijf woorden uit de serie bleven bij mij hangen; zee, stilte, rivier, wolk en storm. Beelden die ik kan samenvatten in het waddenlandschap op de voorkant.




Centraal in het beeld staat een geul in het wad richting de zee, deze geul is voor mij de rivier die het water naar de zee voert. Aan de horizon de zee, de zon weerspiegeld op het water en de harde wind blaast golven in het water. Een beeld met uitzicht. Een uitzicht om bij weg te dromen, bij uit te waaien of bij na te denken, om stil te worden.



De illustratie op de omslag is een houtsnede. Dit is een techniek waarbij je een afbeelding snijdt in een houten plaat. Van deze plaat maak je een afdruk met inkt op een drukpers. Vervolgens bewerk je de plaat verder om hem dan opnieuw af te drukken in een andere kleur. Zo bouw je stapje voor stapje een prent op, als eerste de lichtste kleur, om te eindigen met de donkerste kleur. Deze houtsnede heeft in totaal 8 drukgangen gekregen.




Een proces van nadenken, kijken, uitsnijden, kleur mengen en afdrukken en dat iedere volgende drukgang opnieuw... Een proces dat naar mijn idee mooi aansluit bij de 40-dagentijd. Een periode van bezinnen.


 

Het dagboek is de komende 2 zondagen nog verkrijgbaar bij de verschillende kerken en zolang de voorraad strekt voor 4,50 euro per stuk.

Reacties

Populaire posts