Zwaluwen op de tekentafel


De afgelopen maand (januari 2015) lag er op de tekentafel een opdracht voor een tweeluik met zwaluwen. Bij de expositie in de Langenhof hing een eerder doek van mij met 3 boerenzwaluwen, dit doek werd al voor de opening van de expositie verkocht. Daarna kreeg ik het verzoek of ik een ander schilderij zou kunnen maken met boerenzwaluwen.




Leuk detail is dat de opdrachtgever zelf de foto's heeft gemaakt welke voor dit schilderij als uitgangspunt zouden moeten dienen. Na een schetsronde en overleg met de opdrachtgever kwamen we uit op een tweeluik met 4 boerenzwaluwen. Geschilderd op twee 3-D doeken van 30 x 30 centimeter. 3-D doeken hebben een breedte van 4 cm waardoor je ze ook mooi zonder lijst kunt ophangen.




Ik heb bij deze opdracht eerst de achtergrond egaal groen geschilderd, dit om een mooie rustige basis te krijgen. Daarna heb ik met potlood de schets op de doeken gezet en vervolgens het ik een onderschildering gemaakt in de kleuren die ik ook verder in het proces zou gebruiken.




Wanneer de basis goed is dan breekt de volgende fase aan, het steeds gedetailleerder uitwerken van de vogels, de verf wordt in steeds kleinere toetsen aangebracht waardoor een gelaagdheid ontstaat die goed past bij het verenpak van vogels. De zwaluwen zijn geschilderd met 5 kleuren, wit, ultramarijn, gebrande omber, gebrande sienna en permanentgeel. Als laatste stap heb ik het verbindende prikkeldraad geschilderd. Dit prikkeldraad loopt ook door op de zijkanten van het doek zodat wanneer je het doek onder een hoek bekijkt je altijd prikkeldraad ziet.




Afgelopen week is het tweeluik "onthuld" aan de opdrachtgever bij Galerie de Langenhof. Gisteren kreeg ik een bericht dat de zwaluwen een mooie plek in hun huis gekregen hebben. Een plek vol in het licht om alle kleurtonen in het schilderij goed te laten uitkomen.




Reacties

Populaire posts