Vogels in close-up

Kleine karekiet
Afgelopen weekend, tijdens de Open Ateliers, kreeg ik de uitnodiging om te komen kijken bij het nieuwe vogelring station bij de wijk Stadshagen in Zwolle. Een bijzondere kans om de vogels die ik zo graag teken en schilder eens van heel dichtbij te bekijken, en dus een kans om niet te laten lopen.

Wat was het bijzonder, fascinerend en verrassend. Een vogel in een boom met een verrekijker bekijken is heel wat anders dan wanneer je er zo met je neus bovenop staat. Ik werd compleet betoverd door de schoonheid van de kleuren, de veertjes en de fijnheid van de bouw van de vogels. Zoveel schoonheid in zo'n klein beestje.

Zanglijster

Deze ochtend werden er o.a. een roodborst, pimpelmeesje, zwartkop, rietgors en een zanglijster voorzien van een ring. Gewicht, lengte van de vleugels, leeftijd en geslacht werden snel bepaald waarna de vogel weer gauw het luchtruim kon kiezen. Een bijzonder gezicht, twee mannen die met trefzekere maar ook bijzonder zachtaardige en liefdevolle bewegingen de vogels in hun handen houden en onderzoeken. Zoveel rust & beheersing in hun bewegingen. Daarbij voelde ik mij enorm onhandig & lomp....

Het was een bijzonder inspirerende ochtend en voor ik het wist was het al in de middag dat ik terug naar huis fietste. Benieuwd naar de foto's die ik gemaakt had en fantaserend over nieuwe vogelhoutjes.

Wil je ook een keer een kijkje nemen bij het ringstation in Stadshagen. Hou dan de Vinexpress van oktober in de gaten. In de rubriek Natuurbekijks komt hierover meer informatie. www.vinexpress.nl

Reacties

Populaire posts