Handen

 



13 juli 2022, handen

De eerste dag van Monnikenwerk, het gutsen aan mijn houtsneden is begonnen. Zittend in de broederkapel, de gutsen rusten even op het tafelblad, kijk ik om mij heen. Ik realiseer mij dat vele handen en ambachtslieden mij zijn voorgegaan. In de kerk zijn veel gesneden versieringen en ornamenten te vinden. Van de Heerenbank achter mij tot aan de kapitelen aan het plafond. Maar ook de handen van de schilders van de plafondschilderingen, de timmermannen die de tafels, banken en kansel maakten, de smeden die het bijzondere hang- en sluitwerk vervaardigden. Zoveel vakmanschap in een kerk vol herinneringen, tekens & boodschappen. En al deze handen uit het verleden samen maken de kerk tot wat deze nu is. Eén geheel waarin je de geschiedenis kunt aflezen aan de hand van bouwstijlen en littekens.

Werken in stilte, iets wat in mijn eigen atelier lastig is omdat daar een drukke weg langs loopt lukt hier verrassend goed. De bouw- en sloopgeluiden van buiten dringen ook binnen door en lijken te echoën tussen de muren, maar ik hoor ook de ruisende bladeren van de bomen en het onophoudelijk fladderen van een vlinder die probeert dwars door het glas naar buiten te vliegen. Het klinkt bijna mechanisch maar ik kan haar niet helpen, ze zit te hoog in het koor. Wanneer ik in de consistorie een keukenkastje open op zoek naar koffie valt er een nachtvlinder op het aanrechtblad. Wanneer ik de naam opzoek van dit dier blijkt het een "huismoeder". Daar moet ik om glimlachen, een huismoeder in het huis van de vader. 

Meer info over Monnikenwerk is te vinden op www.monnikenwerk.nu

Tussen het gutsen door heb ik ook collages gemaakt met behulp van rubbings. (met een grafietstift voorzichtig afwrijven van een ondergrond met reliëf.)




Reacties

Populaire posts