Voorbereidingen Monnikenwerk


30 juni 2022

Vandaag reis ik met de trein naar Loppersum. Kennis maken met de Petrus- en Pauluskerk en met mijn contactpersoon. Ik ben vroeg, vanwege het warme weer ben ik eerder vertrokken, dat geeft me de tijd om een extra rondje om de kerk te lopen. Naast het machtige bouwwerk wordt mijn aandacht opnieuw getrokken door de bomenrij aan de Noordkant van de kerk. In april, toen ik hier ook even was, waren de grillige takken nog leeg en reikten ze naar de voorjaarsbloemen. Samen een duidelijke laan vormend. Nu glinstert de zon door het bladerdak, de bomen vormen een koele groene kathedraal naast de stenen kerk.

In de lucht het gekrijs van gierzwaluwen die rond de toren vliegen maar niet naar binnen gaan. Ik ga wel naar binnen. Ook in de kerk is het koel. Na een korte kennismaking blijf ik alleen achter. Langzaam neem ik de ruimte in mij op, mijn ogen glijden van detail naar detail. Om vervolgens uit te zoomen en het gebouw in zijn geheel op te nemen. Stil is het niet in de kerk, van buiten klinken sloopwerkzaamheden en de heg wordt gesnoeid. In de toren hoor je het harde tikken en slaan van de klok boven je hoofd. Maar ik hoor ook de vogels in de bomen rond de kerk en het naderende onweer. Zoveel te zien, zoveel te horen. Langzaam richting woensdag 13 juli, wordt vervolgd.  

Meer info op www.monnikenwerk.nu


Reacties

Populaire posts